Vážení čtenáři,
mnozí s vás jsou absolventy ZŠ Komenského, „staré školy“, jak se v Horažďovicích říká. Drtivá většina našich bývalých žáků na svoji základku, svoje spolužáky a učitele vzpomíná s láskou. Téměř všichni jste zažili nějaké oslavy kulatých výročí založení školy. Čas rychle utíká, možná vás proto překvapí, že letos od vzniku ZŠ Komenského uplynulo už 130 let.
Vzpomínky jednoznačně souvisejí s historií, s dějepisem. Chceme vás informovat o střípcích z výuky tohoto předmětu. Samozřejmostí jsou powerpointové prezentace připravené učiteli i projekty, na nichž se podílejí žáci ve všech ročnících druhého stupně. Například v šestém ročníku začínáme uvědoměním si významu historického poznání a seznámením s prací archeologů. V archeologických dílnách si žáci vyzkoušejí, jakým rébusem je složit archeologický nález a pak ho řádně zdokumentovat. Rodinná historie je v současnosti většinou chápána jako tvorba rodokmenů. Za každým z našich předků je ale celý život a zajímavý životní příběh. Možná za vámi na náš popud přišel váš syn či vnučka a zeptali se, jestli váš prapradědeček bojoval na některém z bojišť první světové války… a začali jste spolu pátrat po jeho osudu… V ročníku devátém jsme se zaměřili i na bližší poznání regionální historie a města, v němž žijeme, prostřednictvím projektu o stolpersteinech symbolizujících židovské oběti druhé světové války. Na projektech a programech spolupracujeme s muzeem, knihovnou i MAS Pošumaví. Po celou dobu školní docházky mají naši žáci možnost poznávat historii při dějepisných exkurzích a výletech. Ti, kdo mají opravdový zájem o dějiny, se například v polovině září seznámí s odkazem Karla IV. při návštěvě výstavy korunovačních klenotů a Muzea Karlova mostu s plavbou po Vltavě.
Moderní výuka dějepisu není biflování dat, jmen a událostí. Jde o pochopení cest, které vedly k naší současnosti. Je možné ji uskutečňovat různými způsoby a za použití různých pomůcek. Budeme rádi, když se nám ozvete a vrátíte se na svoji starou základku a přijdete si s námi oživit vzpomínky s ní spojené. S našimi žáky si už teď můžete zopakovat české středověké dějiny v naší osmisměrce. V symbolických 130 políčkách najdete dva pojmy, ale především 17 jmen osob spojených se středověkými státními útvary na našem území. Tajenkou osmisměrky je nejdéle a nejčastěji používaný oficiální název našeho státu. Křížovky a hádanky spojené s našimi dějinami pro vás připravíme i do dalších čísel Obzoru.
Mgr. Blanka Štěrbová a Mgr. Jan Řehoř, učitelé dějepisu na ZŠ Komenského
A |
N |
E |
Ž |
K |
A |
CH |
Ě |
T |
J |
O |
V |
K |
V |
E |
L |
E |
H |
R |
A |
D |
B |
V |
K |
O |
O |
R |
O |
M |
Á |
S |
N |
R |
U |
O |
A |
N |
A |
N |
A |
M |
P |
Ř |
E |
M |
Y |
S |
L |
L |
K |
M |
S |
T |
R |
E |
Ž |
Á |
L |
P |
U |
E |
C |
M |
L |
T |
I |
L |
O |
T |
E |
R |
D |
O |
S |
Á |
O |
A |
A |
S |
B |
V |
R |
O |
M |
S |
T |
L |
V |
J |
D |
N |
L |
V |
A |
K |
I |
D |
Í |
Č |
A |
E |
M |
A |
T |
A |
K |
O |
L |
S |
K |
Ě |
N |
V |
É |
Í |
H |
I |
V |
P |
A |
Č |
E |
CH |
É |
J |
A |
N |
R |
O |
N |